VR Group

(2018)

VR Group muutti 800 työntekijäänsä Helsingin Rautatieaseman kupeesta Pasilan Isoon Pajaan. Samalla 4Business toteutti yhden mittavimmista toimitilamuuttohankkeistaan. 4Busineksen rooli hankkeessa oli monipuolinen.  

Toimimme neuvonantajana asiakkaan tarpeiden kartoittamisessa ennen kilpailutusta varmistaaksemme heille mahdollisimman hyvin tarpeisiin soveltuvat palvelut ja ratkaisut.

Kyseessä oli myös iso kulttuurinmuutos, sillä aiemmin työntekijöillä oli nimetyt työpisteet, kun taas uudet tilat toimivat "smart office" -idealla, jossa ei ole nimettyjä työpisteitä. Tilanhallintaratkaisut yhdessä toimivien neuvotteluhuoneiden ja videoneuvottelulaitteiden kanssa ovat suuressa roolissa. 

Toteutimme yli 100 neuvotteluhuonetta, joista videoneuvotteluvalmiuksin noin puolet. Lisäksi toteutimme mukautuvia projektitiloja, joissa ihmiset voivat työskennellä, pitää pieniä tapaamisia sekä käyttää tilaa suuremmalle joukolle esiintyessään tilaan asennetun laadukkaan esitystekniikan ansiosta.
Kaikissa huoneissa on Samsung-näytöt, Genelec-kaiuttimet sekä isoimmissa tiloissa Poly-videoneuvottelulaitteet.

Tilojen hallintaa tehostamaan toteutimme Taitori-tuotteilla ja -palveluilla kokonaisuuden, joka sisältää ovenpielinäytöt, varaustilanteen näkymät aulojen infonäytöillä, catering-integraation sekä mobiilikäyttöliittymän.

Toteutuksen kantavana teemana on tilojen harmonisuus, jolla tavoitettiin yksinkertainen ja luotettava käyttökokemus. Asiakas kiittelee yhteistyötä onnistuneeksi. 

– Jos meillä on ollut jotain haasteita, niin ratkaisut ovat löytyneet, sanoo Kari Luukkonen, Head of Shared IT Services, VR Group. 

Jos meillä on ollut jotain haasteita, niin ratkaisut ovat löytyneet.

Operaatiokeskus

Olimme otettuja mahdollisuudesta suunnitella ja toteuttaa perinteikkään VR Groupin junaliikenteen Operaatiokeskuksen teknologiaratkaisut yhdessä layout- ja ergonomiasuunnittelusta vastanneen KARR Controlin kanssa. Operaatiokeskuksen tehtävänä on seurata ja koordinoida VR Groupin rautatieliikennettä kokonaisuudessaan ja Operaatiokeskus vastaa junaliikenteen häiriötilanteiden johtamisesta yhteistyössä Liikenneviraston, Finrailin, HSL:n ja muiden yhteistyökumppanien kanssa.

Operaatiokeskuksessa johdetaan prosesseja, jotka vaikuttavat noin 1400 Suomessa päivittäin liikkuvan junan aikatauluihin ja ovat siten osa monen ihmisen jokapäiväistä elämää. Rautatieliikenteen ongelmatilanteessa teknologia voi parhaimmillaan nopeuttaa ja helpottaa vian löytymistä, sekä auttaa jopa ratkaisemaan ongelmia ennalta.

Operaatiokeskuksesta seurataan ja koordinoidaan liikennettä.

Luotettavuus, helppokäyttöisyys ja tietoturva. Valvomoympäristöissä näistä kriteereistä ei vain voi joustaa.

VR Groupin Operaatiokeskuksessa, kuten muissakin valvomoprojekteissa, teemme läheistä yhteistyötä käyttäjien kanssa, jotta opimme ymmärtämään heidän toimintatapansa, tarpeensa ja toiveensa mahdollisimman hyvin. Osallistamme projekteihin mahdollisimman paljon loppukäyttäjiä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme maksimaalisen hyödyn investoinnilleen.

Ota yhteyttä

Tuomas Immonen

Myynti- ja Teknologiajohtaja
+358 400 615 399
tuomas.immonen@4business.fi