Elokuvateatteritasoisia elämyksiä omalla kotisohvalla
Nainen ja mies sohvalla täydellisessä pimeydessä. Kylmäävää musiikkia, valkokangas herää eloon.
Alkutekstien taustalla kamera lipuu pitkin merenpohjaa kuin ympäristöään herkeämättä aistiva
vedenalainen olento. Iloisia nuoria rannalla kuutamon valaistessa merta. Elokuvan alku tempaisee
katsojan mukanaan syvyyksiin.
– Uusi kotiteatteri korkattiin Tappajahailla. Olen nähnyt elokuvan jo noin viisikymmentä kertaa – ja tulen katsomaan sen vielä monesti uudelleen. Genelecin kaiuttimien kalibroinnin jälkeen jo alkutekstien aikana erottui täysin uusia ääniä verrattuna edelliseen saman 4K-levyn katselukertaan, kertoo intohimoinen elokuvaharrastaja Anssi Kallio, jonka käteen on tatuoitu Jaws.
Kolme Oscaria voittanut Tappajahai on ollut Anssi Kallion lempielokuva lapsesta saakka. Hänellä on
edelleen tallella televisiosta tallennettu VHS-kasetti itse piirretyllä hain kuvalla, DVD ja Blu-ray versiot
sekä viimeisimpänä vaimolta syntymäpäivälahjaksi saatu 4K Collector’s Edition.
– Äänellä ja sen laadulla on valtava merkitys elokuvakokemukseen ja elämyksellisyyteen, sillä iso osa kerronnasta luodaan äänimaailmalla. Vaikka kuulokekuuntelu kehittyy, ei elokuvien katselu TV:stä tai
mobiililaitteilla tarjoa lähellekään samaa kokemusta, kuin katsominen suurelta kankaalta ja kuuntelu laadukkaalla kaiutinjärjestelmällä, huomauttaa 4business Oy:n operatiivinen johtaja Janne Lankinen.
– Jos olisin itse elokuvantekijä, niin haluaisin, että teos katsotaan juuri niin kuin se on suunniteltu
äänineen ja kuvanlaatuineen. Vertaisin tätä viininjuontiin: viiniä voi juoda väärän lämpöisenä, eikä se ole kaikille iso juttu. Samoin elokuvia voi katsoa televisiosta tai kännykältä, mutta tekijä varmasti toivoisi, että hänen teostaan, oli se sitten kyseessä viini tai elokuva, nautittaisiin niille tarkoitetulla tavalla, pohtii Kallio.
Äänillä on suuri merkitys myös pelattaessa.
– Kun eilen pelasin kauhupeliä, oli hauska huomata, kuinka takaa tuleva örkki kuulosti todellakin tulevan selkään. Pelaaminen täällä on uskomattoman makeaa, Kallio kertoo.
Täydellisen tarkoituksenmukainen kotiteatteri
Kalliolla oli jo aiemmin itse rakennettu kotiteatteri samassa talossa Iisalmessa. Ystävä, joka osallistui vanhan tilan akustiikan suunnitteluun, kehui uutta kotiteatterihuonetta sekä visuaalisesti että äänen ja kuvan laadulta omaa luokkaansa olevaksi. Myös teknistä edistystä tapahtui merkittävästi. Äänentoistosta huolehtii Dolby Atmos 7.1.4 formaatin mukainen, luonnollisesti Iisalmelaisilla Genelec Smart Active Monitor -tuoteperheen digitaalisilla aktiivikaiuttimilla toteutettu kaiutinjärjestelmä ja kesäkuussa päivitettiin myös tykki natiiviiksi 4K-laserprojektoriksi. Logiikkaohjaus toteutettiin Control4 automaatiojärjestelmällä siten, että kaikkia toimintoja ohjataan helposti yhdellä kaukosäätimellä ja valmiiksi luoduilla skenaarioilla.
Vaaleat ja värikkäät pinnat, jotka aiheuttaisivat valkokankaan ympärillä hajavaloheijastumia ja
heikentäisivät kuvanlaatua, minimoitiin jo suunnitteluvaiheessa. Valoa absorboivilla materiaalivalinnoilla minimoitiin hajavaloa ja maksimoitiin kontrastia sekä värintoistoa.
Kotiteatterin akustiikkasuunnittelussa huomioitiin vaimentavien, hajottavien ja heijastavien elementtien tasapaino, jotta tilasta ei tulisi liian vaimentavaa. Seinäpintoja muotoilemalla primääri- ja toisioheijasteita ohjataan vaimentimiin ja kriittisen kuuntelualueen ohi. Akustiikkaverhoukset ja
elementit suunniteltiin niin, että ne voitiin rakentaa valmiiksi ennen tilaan tuontia, jotta sisätiloissa
syntyisi mahdollisimman vähän pölyhaittaa.
– Nyt tila on entistä isompi, ja vanhasta kotiteatterista mukaan tulivat vain valkokangas ja Playstation 5. Puolisoni Hennin isä oli rakentamassa tätä, itse toimin apupoikana. 4busineksen Janne teki tarkat suunnitelmat ja piirustukset, joiden mukaan etenimme. Janne myös neuvoi tarvittaessa mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä. Mutta vasta kun valkokangas oli saatu seinälle ja aloimme asentaa rimasarjoja akustiikkaverhouksien pintaan, minulle hahmottui, kuinka hieno tästä todella tulee, Kallio muistelee.
Koska kotiteatteri on tarkoitettu sekä pelaamiseen että elokuvien katsomiseen, oli tärkeää suunnitella mahdollisimman hyvä kuvasuhteen ja -koon kompromissi tilan kompakti koko ja pintaverhousten muoto sekä tilan käyttötavat huomioiden. Kuvasuhde 16:9 on yleinen peleissä ja TV-sarjoissa, mutta elokuvissa käytetään useita eri kuvasuhteita, kuten 16:9, 2.39:1 ja tuoreimpana esimerkiksi Christopher Nolanin suosima IMAX 1.43:1. Täydellisen ratkaisun tavoittelu kaikkiinkäyttöskenaarioihin vaatisi varsin suuren budjetin ja näin kompaktissa tilassa se olisi haastavaa.
– En koe, että tässä olisi tehty kompromisseja. Kuvasuhde 16:9 on vähän pienempi leffakäytössä, mutta mustat raidat eivät haittaa, ne tuovat elokuvamaisuutta, sanoo Kallio.
– Projektissa huomioitiin koko ajan kustannustehokkuus. Jos kotiteatteri rakennettaisiin kivijalasta alkaen, vaihtoehtoja olisi useampia. Nyt suunnittelun lähtökohtina olivat sekä asiakkaan tarpeet että olemassa olevan huonetilan ominaisuudet. Kotiteatteri on mitoitettu ensisijaisesti kahdelle hengelle, mikä kattaa asiakkaan lähtötietojen mukaisesti 98 prosenttia käyttöajasta. Tilan kasvattaminen olisi nostanut kaikkia kustannuksia huomattavasti – suunnittelua, rakennusmateriaaleja, rakennustyötä, akustiikkaverhouksia, kaapeleita ja kaiuttimia olisi tarvittu enemmän. Projektori- ja valkokangas olisivat vaihtuneet järeämpiin. Tällaisessa hankkeessa kaikki kustannukset skaalautuvat tilan koon mukana, nyt kotiteatteri on optimaalinen niin pelaamiseen kuin elokuvien katseluunkin käyttäjämäärä ja asiakkaan tarpeet huomioiden. Suurimmat säästöt ja onnistumiset tehtiin suunnittelupöydällä, toteaa Lankinen.
Kotiteatteri rakennettiin akustiikka edellä
Sisustussuunnittelijan visuaalisen vision ja AV-järjestelmien teknisten vaatimusten täyttäminen siten, että tilat toimivat myös akustisesti, voi olla haastavaa.
– Tarpeiden kartoittamisen ja valitun tilan tarkastusmittausten jälkeen suunnittelutyössä oli luontevaa lähteä liikkeelle akustisesta ympäristöstä. Akustiikkaverhoukset vaativat aika paljon tilavuutta huoneesta, ne ovat fyysisesti suurimmat elementit sohvan lisäksi. Myös asiakkaan olemassa oleva, tässä tapauksessa akustisesti läpäisemätön, valkokangas piti sovittaa tilaan. Akustointitarpeet ja sähkötekniset vaatimukset tulisikin aina huomioida jo sisustussuunnitteluvaiheessa. Oikeasti toimivia akustointiratkaisuja ei tällaiseen käyttötarkoitukseen voi toteuttaa jälkikäteen ainoastaan pinta-akustiikkalevyillä tai vastaavilla ratkaisuilla. Mahdolliset ilmaääneneristykseen ja rakenteellisen johtumiseen liittyvät tavoitteet on huomioitava jo rakenteita suunniteltaessa. Liikkeelle lähdettiin olemassa olevien rakenteiden tiivistämisestä ja rakenteita jäykistämällä poistettiin mekaaniset resonanssiäänet. Sen jälkeen rakennettiin akustoverhous valmiiksi piirrettyjen levyjen leikkauskaavojen mukaisesti. Tämä oli siinä mielessä poikkeuksellinen projekti, että sain itse toteuttaa kokonaisuuden akustointi- ja rakennesuunnittelun, järjestelmäsuunnittelun sekä sisustus- ja valaistussuunnittelun. Toisaalta oli helppoa, kun kaikki suunnittelu oli omissa käsissä, kaikki suunnittelun ristiriidat pystyi näppärästi sovittelemaan peilin edessä aivan itse. Anssi ja Hennin isä valmistivat suunnitelmien perusteella akustoverhousmoduulit valmiiksi ja rakensivat tilan jiiriin, kertoo Lankinen.
– Ainoa mitä muutin Jannen alkuperäisistä suunnitelmista, oli rimasarjojen välistä näkyvien
kangasverhousten väri. Ja sohvan valitsimme itse, Kallio nauraa.
Koska tavoitteena oli rakentaa kotiteatteri mahdollisimman kustannustehokkaasti, pitää sähköjärjestelmän muutostarpeet minimissä ja sovittaa kaikki tarvittava kompaktiin tilaan, suunnitteluprosessi vaati hieman luovuutta. Itsekantavat ja kelluvat akustiikkamoduulit eivät tarvinneet sisäisiä tukirakenteita, mikä vähensi sekä akustoverhouksien massaa ja siten oleviin seinärakenteisiin kohdistuvaa kuormitusta, että tarvittavan puutavaran ja ruuvien määrää. Yksityiskohdat ja sovitukset tehtiin kiinnitysdetalji- ja levykaavatasolla jo suunnittelupöydällä, mikä minimoi sovitusongelmat työmaalla.
Ikkunat piilotettiin verhouksien taakse, joten kastepisteen siirtyminen sekä ilmankierto ja tuuletus oli
huomioitava. Kaapelireititykset saatiin piiloon akustiikkaverhousten sisään ja tekniikkakaappi sijoitettiin seinän takana olevaan kodinhoitohuoneeseen. Yksi komeroista toimii aktiivisella ilmankierrolla varustettuna laitekaappina, jossa myös projektori on omassa pesässään projisiolasin takana – näin se ei pidä ääntä katselutilassa. Tyypillisesti AV-laitteet ja pelikoneet ovat näyttöpinnan alapuolella ylimääräisinä valonlähteinä, joka aiheuttaa häiritseviä valolähteitä katselutilaan. Tässä tilassa Genelecin kaiuttimien merkkivalotkin konfiguroitiin pois. Näin tilasta saatiin tehtyä täysin valohallittu.
4home mahdollistaa immersiivisen kokemuksen
Genelecin kautta löytyi yhteys Lankiseen, jolla on pitkä kokemus erilaisten kuunteluympäristöjen suunnittelusta ja huoneakustiikan mittauksista.
– Vanha ystävä ja kollega Geneleciltä vinkkasi minulle, että Anssi olisi rakentamassa uutta kotiteatteria Iisalmeen. Näin Iisalmessa elämäni asuneena oli helppo päätös ottaa homma haltuun. Jo ensimmäisen puhelun aikana tuli tunne, että tässä ollaan tositarkoituksella liikenteessä. Monet näyttävät kotiteatterit on rakennettu satunnaista käyttöä ja kavereille esittelyä varten. Tämä oli hieno projekti, sillä asiakas on todellinen leffa- ja peliharrastaja ja teatterihuone on oikeasti päivittäisessä käytössä, Lankinen huomauttaa.
– Olin kuin pikkulapsi jouluna eli malttamaton projektin aikana. Katsoin projektorin tuntimittarista, että reilut 700 tuntia tuli katsottua leffoja jo ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana, Kallio summaa ja on enemmän kuin tyytyväinen valmiiseen lopputulokseen.
Tarkemman kuvauksen käytetyistä laitteista ja ratkaisuista voit lukea täältä.
Löydä yhteyshenkilö
Asiantuntijamme ovat valmiina palvelemaan sinua!
Lähetä viesti
Lähetä meille viesti ja autamme sinua pian!
Soita nyt
Soita ja sovitaan tapaaminen!